Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Sok helyen hallunk mostanság arról, hogy egyfajta átmenetben vagyunk az ipari korszakból az információs társadalomba-de mik is az alapvető különbségek?

Az egyik legfontosabb, a munkakapcsolatok közötti különbség:az ipari korban a hierarchia volt a meghatározó, ami olyan, mint egy piramis:az emberek közötti kapcsolat is hierarchikus volt:a csúcson a főnök állt.

aztán az információs korban az internet elinditotta egy másik modell kialakulását, ami felboritotta a piramis gondolkodást:a munkakpcsolatok egyre jobban kezdenek hasonlitani egyfajta hálózatra:eddig hierarchiában dolgoztunk:alattunk, és felettünk is voltak munkatársak, vezetők, beosztottak-és meg voltak a pontos szabályok.

Az információs társadalom munkakapcsolatai jellemzően egy hálózatra hasonlitanak:és ennek a hálózatnak mindig az egyén a közepe,és mindenki egyenrangú.

Ebben az új világban, új munka, és életkörülmények között az eredményesség az eddigiektől eltérő gondolkodásmódot, kézségeket igényel:az ÖNÁLLÓSÁG kulcs képességként vállik szükségessé, és elengedhetet lesz az egyén boldogulásának szempontjából:mára  fellazultak a szabályok, nincs aki felülről utasitásokkal lásson el bennünket:nem lehet a felelősséget másra háritani.

ilyen körülmények között az ÖNMOTIVÁLT, ÖNÁLLÓAN TANULÓ, ÖNMEDEDZSELŐ ember-mint munkavállaló-tud eredményes lenni-mind az életben, mind a munkaerő piacon.

 

ÖNMOTIVÁLTSÁGRÓL:

Ha cselekedeteinkben, döntéseinkben mások motivációjától, mozgató erejétől függünk-család, főnök-akkor, ha megvonják tőlünk, elvész a hatóerő:A piramis felépitésű munkahelyi struktúrák megtartották az embert saját motiváció nélkül is, de a hálózatos, új korszakban a önmotiváció kézsége nélkül nem tudunk működni.
Itt alapjában véve csak önmagunktól függünk-és a felelősség is csakis a miénk.-ezt az iskolában nem tanitották meg, és saját magunkon kivül senki sem érdekelt a kialakitásában.

"Nem kell feltétlenül nagy dolgokra gondolnod, de az biztos, meg kell magadnak engedned a szabad gondolkodást, és hogy arra menj, amerre a szived húz."

 

 AZ ÖNÁLLÓ TANULÁSRÓL:

Az önálló tanulás nem azt jelenti, hogy magadban tanulsz, hanem:
- hogyha problémád van, akkor utánna jársz a dolgoknak,
- keresed a megoldásokat:megfeleő embert, könyvet,
- tehát.kérdezel: mersz kérdezni!-akarsz kérdezni!
 
NEM KELL ARRA BIZTATNI, HOGY  TANULJ:
TE MAGAD HATÁROZOD MEG AZT, AMIT TANULNI SZERETNÉL,
-ÉS TUDOD AZT, HOGY TANULNOD KELL-AZ ÚJ VILÁGNAK EZ NÉLKÜLÖZHETETLEN RÉSZE.
 

 

 Kép

 

 

 A TANULÁS NÉGY LÉPCSŐS MODELLJE:

1. lépcső:
A személyes fejlőséddel kezdődik:az önismeret, önbecsülés, és magabiztosság kiépitését önmagunkban.
 
/Ajánlott irodalom:Gael Lienfild:Önbecsülés, Paul Mc'Kenna:Légy magabiztos:CD és könyv/
 
2. lépcső:
A tanulás második lépcsője az élethez szükséges kézségek tananyaga:a problémamegoldás, az önmenedzselés,-a saját életünk kordinálása, - önérvényesités művészete.
ha az ember nem tudja magát jól segiteni-"lóg a levegőben", nincs mire épitenie.
 
egy cikk az önmenedzsmentel kapcsolatban:
http://hvg.hu/tipp/00000000005AA3DFgyenge.aspx
 
/Ajánlott irodalom:David Seaburi:Az önérvényesités művészete, Sue Bishop.Asszertivitás,
Donald Weiss:Az életszervezés művészete, Alain Lake:Hogyan gazdálkodjunk időnkel és életünkel?/
 
3. lépcső:
A tanulás tanulásának, és a gondolkodás tanulásának a tananyaga.
Ez arról szól, hogy mindenki másképp tanul:van aki szivesebben  olvas, van aki hallás után tanul, és olyan is van, aki az érzelmein keresztül jegyez meg mindent:a lényeg az, hogy mindnyájan másképp tanulunk:tisztában kell kell saját tanulási stilusunkal.
 
10 %-át tanuljuk meg annak, amit olvasunk
20 %-át annak, amit hallnk
70%-át annak amiről beszélünk-/ezért szeretek én annyira beszélni:)/
90 %-át annak, amit mondunk, és csinálunk is!
 
/Ajánlott irodalom:gondolkodás fejlesztés témában Edward De Bono könyvei a legjobbak véleményem szerint:Tanitsd meg magadat gondolkodni/
 
 
4.lépcső:
A tanulás negyedik lépcsője magáról a megtanulandó tananyagról szól:ami a kutatások szerint jobban megmarad, ha integrált témákra épül-és nem elülönült ismeretekre.
Ha nem mutatják meg az összefüggéseket számunkra-vagy mi nem tudjuk azokat önállóan felfedezni-akkor az információ gyökértelenül lóga levegőben-hamar elpárolog.
 
 
  AZ ÖNMENEDZSMENTRŐL:

Az önmenedzsment készségek olyan ismeretre és gyakorlati jártasságokra, képességekre épülnek, melyek segítségével biztosíthatod, hogy sikerül önmagadat kibontakoztatni, az életcéljaidat elérni és valódi jól-létet teremteni.

 Ha már tudod ki vagy és mit akarsz jó úton haladsz, de ez önmagában még nem elegendő. Minden helyzetben fel kell tudnod vállalni mindazt, ami vagy és ami számodra fontos! Az ehhez szükséges tudnivalókat és készségeket szedtem egy csokorba:

 1. személyes hatékonyság fejlesztés:
 
 -eredményes és erőszakmentes kommunikáció
-célkitűzés-céltervezés és megvalósítás
-önszervezés és időgazdálkodás
-önmotiváció
-támogató és akadályozó erők kezelése
-sikerpszichológia
-koncentrációt és mentális hatékonyságot növelő technikák

2. Túlélő-készségek fejlesztése:

olyan alapkészségek megnevezése és fejlesztése, melyek 21.században, a felgyorsult és állandóan változó életkörülmények közepette alapvetőek a “túléléshez”, fejlődéshez és az önmegvalósításhoz.

 

 

/A sorok  Dubravszky György és Pozsgai Nikoletta  gondolatai alapján születtek.
Forrás anyagok:Gordon Dryden:A tanulás forradalma
Ed Oakley:Korszerű változásmenedzselés/